Postbus 2641 3800 GD Amersfoort
Postbus 2641 3800 GD Amersfoort

Over stichting BOCES

voorheen Stichting Kloosterdorp Steyl

De visie van Stichting Behoud & Ontwikkeling Cultureel Erfgoed Steyl is het waarborgen van de continuïteit van Kloosterdorp Steyl als mondiaal ontmoetings- en expertise centrum waar in de sfeer van Gastvriendschap toegewijde mensen, leken en religieuzen, zich kunnen ontwikkelen, kunnen samenwerken, zich kunnen inzetten voor herstel van maatschappelijke verhoudingen, respect tonen voor en leren van andere culturen.

Steyl wordt opnieuw een plek voor mensen, waar kwetsbare en hulpbehoevende mensen de weg naar persoonlijke groei kunnen vinden, waar drukbezette mensen bezinning kunnen vinden en culturele verdieping en waar ook kinderen en jongeren zich kunnen oriënteren op de wereld en hun rol daarin.

Benieuwd naar wat er te doen is in kloosterdorp Steyl?

Stichting Steyl Inspireert is een samenwerkingsverband van cultuurtoeristische aanbieders op Steyl.

DJI_0132-20230504

Onze taak

Helaas voldoen de 19e-eeuwse gebouwen niet meer aan de eisen van de 21ste eeuw. Daarom staat Stichting BOCES nu voor de uitdaging om, in lijn met het oorspronkelijke gedachtegoed van Arnold Janssen, nieuw leven te blazen in dit bijzondere erfgoed. De transitie bouwt voort op de historische, artistieke, botanische, monumentale en andere culturele elementen die al aanwezig zijn in het Kloosterdorp, met de kwetsbare mens als centrale focus.

Zelfs in de huidige staat is Kloosterdorp Steyl een culturele trekpleister in Noord-Limburg. Onze ambitie reikt echter verder; we streven ernaar om een nationale en Eurregionale culturele bestemming te worden.

In de komende jaren zal de aandacht voornamelijk gericht zijn op bouwkundige verbeteringen en aanpassingen om de gebouwen en terreinen voor te bereiden op hun nieuwe toekomst. Tegelijkertijd wordt er ruimte gemaakt voor toekomstige bewoners.

Arno Boon (BOEi)

Raad van Toezicht

Nicole Mulder, Hanno Lamers, Ruud Geerlings, Ronald van der Giessen

“Monumenten zijn tegenwoordig niet meer alleen van monumentendeskundigen, maar van iedereen.” -Arno Boon (BOEi)

Het bestuur van Stichting Kloosterdorp Steyl wordt gevormd door BOEi.

BOEi is een maatschappelijke onderneming gericht op herbestemming van cultureel erfgoed en gestart in 1995. Voor deze organisatie, voluit de Nationale Maatschappij tot Restaureren & Herbestemmen van Cultureel Erfgoed, is monumenten alleen maar kopen en restaureren niet voldoende; het gaat erom betekenisvolle plekken nieuwe betekenis te geven en de verhalen te behouden voor  toekomstige Nederlanders. Als Professionele Organisatie voor Monumentenbehoud (POM) brengt BOEi publiek en privaat samen. BOEi restaureert, ontwikkelt, adviseert en beheert, ook voor een breed scala aan andere bedrijven, overheden en eigenaars.